Taşra toplumsal yapısından çok bizi batılı öğretmen Samet karakterinin iç dünyasında dolaştıran filmin hikayesi, Nbc sinematografisinde diğerleri ile benzer noktalarda dursa da özgün içerikler taşıyor, yer yer sığ kalan sahneler dışında, hikayenin çatışma noktalarında seyircinin yüzüne çarptığı bende de bu var dediği yerden yakalıyor.
Doğu’nun ahlaki yapısına dair Samet’in üstenci dili ‘burada bir halt olmaz’ dedirtecek derecede baskın. Filmin ilerleyen süreçlerinde Samet’in durduğu zemini sorgulamaktan ziyade kimdir bu? Nasıl bir rüzgarın içinde diye düşünmeye başlıyoruz. Günlük yaşamın içinde yapmak istemediğimiz, kasılıp kaldığımız, yargıladığımız, suçladığımız insanlara karşı tutumumuzun arkasında nelerin olduğunu önümüze getiriyor. Kıskançlık, kötülük, yalan, ahlaki bakış açısı, eylemlilik, vicdan gibi insani kavramlar hikayenin dramatik yapısını oluşturuyor.
Filmi izlerken Nietzche‘nin, güç istenci, ahlakın soy kütüğü, putların alacakaranlığında gibi eserlerine gittim, hayat bir güçler karmaşasıdır aslolan bu karmaşada şen olanı bulmaktır. Özellikle Nuray ile Samet’in akşam yemeği sahnesinde güç savaşının çok net görülüyor olması, politik duruşu olan Nuray’ın Samet’i tanımlama noktasında sert, sivri, yer yer akademik dili, karşısındaki insanı belli bir kalıba oturtma tutumu hiç de yabancı değil günümüze. Bu haliyle filmin realiteden beslenmesi seyir hazzını arttırdı.
Samet’in otoriter yanı zamanla yerini kendi anlam arayışına bırakır, tekinsiz ve şeffaftır. Aynı zamanda mevsim dönüşümünü görürüz. Karlar kalkmıştır, sert bir tabakanın altında kalan renksiz soluk ve işe yaramaz otlar bir nebze olsun nefes almaya başlamıştır. Zaman geçiyor ve değişiyoruz. Kaçsak da bulunduğumuz yerden, nereye gitsek kendimizi götürüyoruz.
Kuru otlar üstüne filminin temel çatışmasına dair, etraflıca tekrar tekrar izlenerek yazılabilir. Alt başlıkları yoksulluk, eril kültür tırnak içinde “cinsiyetçi küfürlerin” havada uçuştuğu tali noktalar elbette temel çatışmaları besliyor. Ve bir toplum yapısının temel iç dinamiklerini ortaya koyuyor. Düşünülebilir!
Filmin son sahnelerinde Samet’in ruhunu okşayan öğrencisi Sevim’in ona karşı sıcak hisleri şunu dedirtti sanki!
“Aşk, merak etmektir.”