Genel

Türkiye'de imam hatipler 1924'te açıldı, 12 Eylül darbesiyle yaygınlaştı

Abone Ol

Türkiye'de imam hatip okulları, 1924 yılında dönemin Milli Eğitim Bakanı Hamdullah Suphi Tanrıöver'in kararıyla açıldı.

Okulların açılmasının gerekçesi, İslam dininin öğretilmesinin ve imam, hatip, vaiz, müezzin gibi din görevlilerinin yetiştirilmesinin sağlanmasıdır.

İlk imam hatip okulu, İstanbul'da açıldı. Daha sonra Ankara, İzmir, Bursa, Adana ve Edirne gibi şehirlerde de imam hatip okulları açıldı. İmam hatip okulları, 1927 yılında ortaokul statüsüne kavuştu. 1949 yılında ise imam hatip liseleri açılmaya başladı.

İmam hatip okulları, 1950'li yıllardan itibaren muhafazakar kesim tarafından desteklenmeye başlandı. 1970'li yıllarda ise imam hatip okulları yaygınlaştı ve öğrenci sayısı arttı.

1980'li yıllardan itibaren imam hatip okulları, ortaokul ve lise düzeyinde yaygınlaştı. 1990'lı yıllarda ise imam hatip liseleri, fen lisesi ve sosyal bilimler liseleri ile birlikte eşit statüye kavuştu.

12 EYLÜL DARBESİ İMAM HATİPLERİ YAYGINLAŞTIRDI

12 Eylül askeri darbesi, Türkiye'de 1980 yılında gerçekleştirilen askeri darbedir. Darbe, dönemin Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk, Başbakan Süleyman Demirel ve Genelkurmay Başkanı Orgeneral Kenan Evren tarafından gerçekleştirilmiştir. Darbeyle birlikte, Türkiye'de demokrasi askıya alınmış ve sıkıyönetim ilan edilmiştir.

Darbe sonrasında, Türkiye'de önemli toplumsal ve siyasal değişiklikler gerçekleştirilmiştir. Bu değişikliklerden biri de eğitim alanındaki değişikliklerdir. Darbe sonrasında, imam hatip okullarının yaygınlaştırılması ve güçlendirilmesi için önemli adımlar atılmıştır.

Darbenin hemen ardından, 1982 yılında çıkarılan Anayasa ile imam hatip okulları yeniden düzenlenmiştir. Anayasa'da, imam hatip okullarının ortaokul ve lise düzeyinde açılmasına ve bu okullardan mezun olanların herhangi bir kısıtlamaya tabi olmaksızın yüksek öğrenim görmelerine izin verilmiştir.

1980'li yıllarda, imam hatip okullarının sayısı önemli ölçüde artmıştır. 1981 yılında 190 olan imam hatip okulu sayısı, 1989 yılında 1.260'a ulaşmıştır. Bu dönemde, imam hatip okulları, muhafazakar kesim tarafından desteklenerek yaygınlaşmıştır.

1990'lı yıllarda, imam hatip okulları, ortaokul ve lise düzeyinde yaygınlaşmıştır. 1999 yılında, imam hatip okulları, fen lisesi ve sosyal bilimler liseleri ile birlikte eşit statüye kavuşmuştur.

2000'li yıllarda, imam hatip okullarında akademik seviyenin artırılması ve uluslararası standartlara uygun hale getirilmesi için çalışmalar yapılmıştır. Bu dönemde, imam hatip okullarında yabancı dil eğitimi ve bilimsel araştırmaya yönelik çalışmalar artırılmıştır.

2022 yılı itibarıyla Türkiye'de imam hatip okulları, ortaokul, lise ve üniversite düzeyinde faaliyet göstermektedir. İmam hatip okullarında yaklaşık 1 milyon öğrenci eğitim görmektedir.